Zameczek, daniele, leśniczówka, kużnia...

Niedziela, 7 kwietnia 2013 | dodano: 07.04.2013Kategoria Wsie, Wyprawy
Chciałem wybrać się za Wartę. Przeprawa promowa w Dębnie jeszcze nie jest czynna, więc musiałem dostać się do mostu. Wszelkie próby dojechania do niego były bezsensowne. Błoto, śnieg, błoto grząskie. Za rzeką też by mnie trochę tego czekało. Zawróciłem. Najpierw do domu, ogarnąć rower. Potem wybrałem kierunek Miłosław.

Wpadłem do zameczku myśliwskiego Darz Bór, popularnie zwanego Bażantarnią.

Zameczek myśliwski Bażanrarnia © romulus83

Zbudowany (prawdopodobnie według projektu Seweryna Mielżyńskiego) w poł. XIX w. w stylu neogotyku romantycznego, w formie średniowiecznego zespołu obronnego. O projektach Seweryna Mielżyńskiego wspominałem już we wpisie Miasto siedmiu wzgórz. Tamten wpis dotyczył jednak samego Miłosławia.

Zameczek myśliwski Bażantarnia © romulus83

Drewniana czatownia © romulus83

Zameczek myśliwski Bażanrarnia © romulus83

Bażantarnia ma też swoją stronę tutaj. Na terenie obiektu znajduje się zagroda danieli.

Kura na paśniku © romulus83

Zagroda danieli © romulus83

Z rogami zapewne dominujący samiec :)

Potem wpadłem na/do (?) Bagatelkę. Tam jest dawna leśniczówka z 1849r. zbudowana wg. projektu Seweryna Mielżyńskiego.

Tablica przed leśniczówką Bagatelka © romulus83

Bagatelka - dawna leśniczówka © romulus83

W drodze powrotnej zatrzymałem się przed zabytkową kuźnią z połowy XIX w. Wzniesiona przez S. Mielżyńskiego. Obecnie znajduje się na terenie filii zakładów GOL-PASZ.

Bugaj - zabytkowa kuźnia © romulus83

Zarówno kuźnia jak i czworaki folwarczne poniżej znajdują się we wsi Bugaj. Tuż przed Miłosławiem. Zameczek myśliwski administracyjnie też pod Bugaj podlega.

Czworaki to zespół ośmiu neogotyckich budynków z I połowy XIX wieku. Rozmieszczone są po obu stronach drogi. Zbudowane naturalnie wg. projektu Seweryna M. Identyczne czworaki znajdują się jeszcze w kilku okolicznych wioskach.

Bugaj - zespół czworaków folwarcznych © romulus83

Pierwotnie wpis miał nosić tytuł "Projekty architektoniczne Seweryna Mielżyńskiego" Zmieniłem jednak bo... Bo mi tak pasowało i już! ;)
Rower:Wz. 96/13 Dane wycieczki: 35.75 km (3.31 km teren), czas: 02:09 h, avg:16.63 km/h, prędkość maks: 37.10 km/h

Na Wał Żerkowski można dostać się jeszcze promem w Nowej Wsi Podgórnej. W tygodniu kursuje od 6:OO do 20:00 w dni robocze.W weekendy 6:00-14:00. Od 1 czerwca w weekendy do 18:00.

Traumatyczny to jest dojazd do mostu, zarówno od strony Orzechowa, jak i promu w Dębnie.
romulus83
- 20:17 niedziela, 7 kwietnia 2013 | linkuj
Czyli póki co planując wyjazd na Wał Żerkowski trzeba się przygotować na traumatyczną przeprawę przez most kolejowy? :)
Nie miałem pojęcia o tym zamku, a prezentuje się dość okazale.
marcingt
- 20:09 niedziela, 7 kwietnia 2013 | linkuj
Browarnik będzie rad :)
romulus83
- 19:54 niedziela, 7 kwietnia 2013 | linkuj
Ja kiedyś wpadnę do Miłosławia na browara :)