Każda ścieżka, nawet najniepozorniejsza, wyprowadza na szeroki świat - A.Fiedlerblog rowerowy

avatar romulus83
Orzechowo

Informacje

baton rowerowy bikestats.pl

Znajomi

wszyscy znajomi(13)

Moje rowery

Wz. 96/13 6736 km
Psi Zaprzęg 108 km
Evado 1.0 2934 km
orkan 1185 km

Szukaj

Wykres roczny

Wykres roczny blog rowerowy romulus83.bikestats.pl

Archiwum

Linki

Wpisy archiwalne w miesiącu

Październik, 2013

Dystans całkowity:80.38 km (w terenie 28.87 km; 35.92%)
Czas w ruchu:05:00
Średnia prędkość:16.08 km/h
Maksymalna prędkość:25.30 km/h
Liczba aktywności:5
Średnio na aktywność:16.08 km i 1h 00m
Więcej statystyk

Kolejowy most rowerowy.

Niedziela, 27 października 2013 | dodano: 03.11.2013Kategoria Miejsca różne i podróżne., Krótkie
Dobrze znany wielkopolskim bikerom most kolejowy na Warcie w Orzechowie stał się tym razem dla mnie inspiracją do przedstawienia jego rysu historycznego.

Był rok 1875, kiedy Jarocin i Gniezno zostały połączone linią kolejową. Wtedy też powstał most kolejowy na Warcie. Obecnie znajduje się w ciągu linie kolejowej nr. 281 (Oleśnica - Chojnice), na jej 110 km (licząc od Oleśnicy).

Jak widać po konstrukcji filarów, most miał charakter budowli dwutorowej. I taki stan był utrzymany do końca lat 70-tych XX wieku. Obecna, jednotorowa konstrukcja pochodzi z przełomu lat 70-tych i 80-tych ubiegłego stulecia. Budowana była podobnie jak zaczątki autostrady A2 na olimpiadę w Moskwie w 1980r.

Jest to jedyny w Wielkopolsce, lub w nawet w Polsce most, który był dwukrotnie niszczony w czasie działań wojennych podczas II wojny światowej. Nieścisłość dotycząca skali regionu/kraju wynika z tego, iż nie pamiętam już dokładnie słów fana kolejnictwa, z którym rozmawiałem kilka miesięcy temu.

Po raz pierwszy most został zniszczony we wrześniu 1939r. Nie wiem czy przez wycofujące się wojska polskie, czy przez niemieckie. Okupant most odbudował, po czym zniszczył go na początku 1945r. podczas wycofywania swych wojsk przed ofensywą Armii Czerwonej.

Obecnie ruch osobowy na odcinku Jarocin-Gniezno jest zawieszony. Regularnie kursują tylko pociągi towarowe, oraz miejscowa ludność w celu przeprawienia się na drugi brzeg, gdy przeprawy promowe są nieczynne. Czasem zagości na nim również ktoś z BSa.

Most w całej okazałości © romulus83


Widoczne na powyższym zdjęciu najmniejsze przęsło jest elementem pracującym mostu. Do wpisu używam tym razem w większości własnych zdjęć archiwalnych.

Poniżej jedyne archiwalne zdjęcie mostu jakie znalazłem w sieci. Wrzesień 1939r.



Pociąg wjeżdzający na most © romulus83


Na moście © romulus83


Na moście © romulus83


Most kolejowy © romulus83


Most kolejowy © romulus83


Nadjeżdża bana © romulus83


Nadjeżdża bana © romulus83


Elektrowóz © romulus83


Wagoniki © romulus83


Wejście do mostu (za kratownicą) © romulus83


Kratownica pracującego sprzęsła © romulus83


Most kolejowy © romulus83


Łuk mostu © romulus83


Przyczółek na lewym brzegu © romulus83


Pod mostem © romulus83


Doskonale widoczna niwelacja wysokości falaru © romulus83


Przyczółek na prawym brzegu © romulus83


Reper na filarze © romulus83


Reperów (stabilizowanych punktów wysokości osnowy geodezyjnej) na moście jest łącznie cztery. Dwa takie jak ten, poniemieckie (na filarach), jeden współczesny polski na prawym przyczółku, oraz jeden na lewym przyczółku wykonany ze śruby kolejowej. Śruby kolejowe również wykorzystuje się jako repery.

Wejście na filar © romulus83


Na betonie dobrze widać odcisk szalunku, jaki zastosowano do wykonania betonowej konstrukcji po zniwelowaniu wysokości filaru.

Wzmocnienie konstrukcji? © romulus83


Elementy metalowe © romulus83


Jednen ze zrzuconych kamieni, które podpierały stopy drugiej nitki mostu © romulus83


Przeciwwaga © romulus83


Nacieki solne na lewobrzeżnym przyczółku © romulus83


Lewobrzeżny przyczółek © romulus83


Nietypowy (prosty) filar © romulus83


Wszystkie filary, poza tym jednym mają ostro wykończony bok od strony napływowej nurtu. Pozwala to zmniejszyć napór wody na filary podczas powodzi i większych stanów wód na Warcie. Dlaczego ten jeden filar ma płaskie lico? Nie mam pojęcia.

...i typowy filar, o ostrym wykończeniu © romulus83


Na jednym z filarów © romulus83


Wejście do wnętrza mostu © romulus83


Wewnątrz most jest pustym, prostokątnym pudłem, w którym znajdują się wręgi rozpierające i wzmacniające konstrukcje.

Ostatnie spojrzenie © romulus83


Na zakończenie nie mój filmik z przejazdu pociągu przez most. Na filmie widoczny jest nieistniejący już budynek posterunku drużnika przy moście. Co ciekawe, wedle informacji, które uzyskałem od kolejowego zapaleńca, jeśli będzie potrzeba posterunek powinien stanąć w tym miejscu w ciągu 24 godzin od wydania decyzji. Gdy był drużnik, zawsze można się go było zapytać czy wolno jechać, czy trzeba czekać na nadjeżdżający pociąg. Teraz jest loteria.


W drodze do domu © romulus83
Rower:Wz. 96/13 Dane wycieczki: 10.11 km (2.64 km teren), czas: 00:38 h, avg:15.96 km/h, prędkość maks: 24.10 km/h
Temperatura: HR max: (%) HR avg: (%) Kalorie: (kcal)
Linkuj | Komentuj | Komentarze(5)

Wieczornie.

Niedziela, 20 października 2013 | dodano: 22.10.2013Kategoria Krótkie
Rower:Wz. 96/13 Dane wycieczki: 11.28 km (5.00 km teren), czas: 00:52 h, avg:13.02 km/h, prędkość maks: 21.80 km/h
Temperatura: HR max: (%) HR avg: (%) Kalorie: (kcal)
Linkuj | Komentuj | Komentarze(2)

Nowa wieża widokowa i katastrofa lotnicza.

Niedziela, 13 października 2013 | dodano: 13.10.2013Kategoria Miejsca różne i podróżne.
Krótki, niedzielny wypad do Wolicy Koziej, aby sprawdzić postępy przy budowie wieży widokowej w tej miejscowości.

Jesień w Rezerwacie Dębno nad Wartą © romulus83


Stopy fundamentowe pod wieżę widokową © romulus83


Wiata pod Oliwną Górą widziana z góry © romulus83


Drewno na wieżę © romulus83


Wiata pod Oliwną © romulus83


Wieża ma mieć 13 m. wysokości. Będzie to pierwsza tego typu konstrukcja na Wale Żerkowskim. Mam nadzieję, że zostanie zbudowane jakieś mądre dojście do wieży. Podjazd piachem pod Oliwną Górę (nie mam pojęcia skąd ta nazwa, może od istniejącego niegdyś młynu w pobliżu), jest niemożliwy do wykonania. Przynajmniej dla mnie.

Wczoraj w godzinach przed południowych w lesie pomiędzy Wolicą Kozią, a Nowym Miastem doszło do katastrofy lotniczej. Wiadomość o tym wydarzeniu obiegła cały kraj, więc nie będę przytaczał szczegółów.

Las, w którym doszło do katastrofy © romulus83


Na miejsce katastrofy nie dotarłem. Zresztą to nie było moim celem. Nie widziałem sensowności odszukania dokładnie tego miejsca. Trochę mnie zaskoczyło, że dobę po zdarzeniu okolica nie jest zabezpieczona. Nikt się po lesie nie kręcił. Widocznie wszystko zostało już uprzątnięte.

Powrót przez Nowe Miasto i Krzykosy.

Barwy jesieni. Tylko slońca brak © romulus83
Rower:Wz. 96/13 Dane wycieczki: 23.99 km (4.56 km teren), czas: 01:30 h, avg:15.99 km/h, prędkość maks: 24.10 km/h
Temperatura: HR max: (%) HR avg: (%) Kalorie: (kcal)
Linkuj | Komentuj | Komentarze(3)

DPD

Wtorek, 8 października 2013 | dodano: 08.10.2013Kategoria Praca
Rower:Wz. 96/13 Dane wycieczki: 12.21 km (0.72 km teren), czas: 00:36 h, avg:20.35 km/h, prędkość maks: 25.30 km/h
Temperatura: HR max: (%) HR avg: (%) Kalorie: (kcal)
Linkuj | Komentuj | Komentarze(0)

Po lasach. Przysiółek Antonin.

Niedziela, 6 października 2013 | dodano: 06.10.2013Kategoria Miejsca różne i podróżne.
Spacerowo po lesie by odwiedzić pewne miejsce, w którym jeszcze nie byłem.

Blisko Wiosny :) © romulus83


Oto mój cel. Przysiółek - osada leśna Antonin. Jeden dom, który od niedawna popada w ruinę. Jeszcze kilka lat temu zamieszkiwało go emerytowane małżeństwo.

Antonin, a raczej to co z niego pozostało © romulus83


Zniszczone ule © romulus83


Zabudowania gospodarcze © romulus83


Elewacja frontowa © romulus83


Stan zachowania ścian. Brak śladów po instalacji elektrycznej © romulus83


Budynek nigdy nie był zelektryfikowany, chociaż kilkaset metrów obok biegnie linia energetyczna do Wiosny. Szczególnie widoczne jest to wewnątrz domu, gdzie brak śladów po puszkach na gniazdka i włączniki, brak uchwytów na żyrandole. Nie ma też żadnych słupów od zabudowań do linii energetycznej.

Bałagan na podwórku choć niewielki wskazuje raczej na powolną i spontaniczną dewastację, niż planową rozbiórkę.

Zaciekawiła mnie piwnica. Nie tyle jej konstrukcja co głębokość. Posadzka lub klepisko (nie wchodziłem do środka), znajduje się na poziomie gruntu.

Piwnica © romulus83


Posadzka (klepisko?) piwnicy na poziomie gruntu! © romulus83
Rower:Wz. 96/13 Dane wycieczki: 22.79 km (15.95 km teren), czas: 01:24 h, avg:16.28 km/h, prędkość maks: 20.50 km/h
Temperatura: HR max: (%) HR avg: (%) Kalorie: (kcal)
Linkuj | Komentuj | Komentarze(7)