Sierpień, 2013

Jazda dla samej jazdy, czyli szwedanie się po okolicy.

Sobota, 31 sierpnia 2013 | dodano: 31.08.2013
Rower:Wz. 96/13 Dane wycieczki: 48.60 km (5.56 km teren), czas: 02:51 h, avg:17.05 km/h, prędkość maks: 35.90 km/h

DPD

Piątek, 30 sierpnia 2013 | dodano: 30.08.2013Kategoria Praca
Rower:Wz. 96/13 Dane wycieczki: 12.19 km (0.72 km teren), czas: 00:38 h, avg:19.25 km/h, prędkość maks: 28.70 km/h

DPD + po wsi.

Czwartek, 29 sierpnia 2013 | dodano: 29.08.2013Kategoria Krótkie, Praca
Rower:Wz. 96/13 Dane wycieczki: 17.33 km (1.00 km teren), czas: 00:57 h, avg:18.24 km/h, prędkość maks: 27.10 km/h

Po okolicy

Wtorek, 27 sierpnia 2013 | dodano: 27.08.2013Kategoria Krótkie
Rower:Wz. 96/13 Dane wycieczki: 13.99 km (6.97 km teren), czas: 00:55 h, avg:15.26 km/h, prędkość maks: 22.80 km/h

DPD + (rekord prędkości na płaskim)

Poniedziałek, 26 sierpnia 2013 | dodano: 26.08.2013Kategoria Praca
Rekord prędkości osiągnięty z wiatrem. Normalnie powyżej 40-stki wyciągam na zjazdach, a i to nie zawsze. :)
Rower:Wz. 96/13 Dane wycieczki: 20.39 km (3.78 km teren), czas: 01:04 h, avg:19.12 km/h, prędkość maks: 40.70 km/h

Żerków, Pyzdry i granica zaborów.

Niedziela, 25 sierpnia 2013 | dodano: 25.08.2013Kategoria Miejsca różne i podróżne.
Do Żerkowa do bankomatu. Powrót przez Pyzdry i dawną granicę zaborów w Borzykowie.

Przed granica © romulus83

Na granicy © romulus83
Rower:Wz. 96/13 Dane wycieczki: 51.51 km (2.80 km teren), czas: 02:41 h, avg:19.20 km/h, prędkość maks: 47.90 km/h

Miasto kóz i róż, najmniejsza wąskotorówka i skansen Soplicowo.

Sobota, 24 sierpnia 2013 | dodano: 25.08.2013Kategoria Wyprawy
Na sobotę planowałem wyprawę na Licheń. Zaspałem. Pamiętam jak o 6:00 wyłączyłem budzik, a potem obudziłem się po 9:00. Pokręciłem się trochę po domu i wczesnym popołudniem postanowiłem ruszyć w kierunku Dolska.

Na moście kolejowym spotkałem człowieka, który oczekiwał przyjazdu pociągu, który miał być ciągnięty przez rzadką lokomotywę. Postanowiłem poczekać z nim. Tak nam upłynęło z 20 minut. A pociąg nie nadjechał. W końcu postanowiłem się przeprawić mostem. Pociąg jak nie nadjechał, tak nie nadjechał. A ja z Dębna skierowałem się na Mieszków.

Pomnik Stanisława Taczaka w Mieszkowie © romulus83

Gorzelnia w Mieszkowie © romulus83

Z Mieszkowa pojechałem do Góry. Po drodze z kilometr doganiałem jakiegoś miejscowego rowerzystę. Gdy się za mocno zbliżyłem przyśpieszał, ale w końcu musiał ulec. Prędkość mam zacną. :) Od Zalesia nie oddałem prowadzenia do samej Góry, gdzie odbiłem w kierunku pałacu. W Pałacu obecnie znajduje się Dom Dziecka.

Pałac w Górze © romulus83

Przypałacowy park i pozostałości fontanny © romulus83

Z Góry do Jaraczewa DK 12, gdzie odbijam na lokalną drogę i...

Zdobywam gola :) © romulus83

... docieram do Niedźwiad, skąd podróżowałem lokalnymi polnymi drogami do wsi Błażejewo. W Błażejewie trafiam na przepiękny drewniany kościół z 1675r pod wezwaniem Św. Jakuba. Kościół jest mały, wewnątrz skromny i ubogi. Nie mniej jego bryła jest niesamowita.

Kościół w Błażejewie © romulus83

Wnętrze kościoła © romulus83

Stare malowidło © romulus83

Z Blażejewa do Dolska mam około 5-6 km. Tereny stają się pagórkowate. Droga przypomina tereny PK Promno położone wzdłuż drogi z Pobiedzisk do Promna. Jest malowniczo. Do Dolska wjeżdżam ulicą Widokową, gdzie wspinam się rowerem na punkt widokowy. Stamtąd mam okazję oglądać panoramę Dolska i okolic. Gołym okiem widać doskonale bryłę Bazyliki na Świętej Górze. Niestety widok rozpościera się tylko w kierunku południowo zachodnim. Za plecami i po prawej mam sąsiednie wzniesienia. Gdyby włodarze Dolska postanowi wznieść w tym miejscu wieżę widokową, mógłby by być ładny widok na Śrem. Ja sam zapomniałem lornetki. Tracę w ten sposób lepsze zapoznanie się z dalszą okolicą.

Punkt widokowy Dolsk zdobyty :) © romulus83

Punkt widokowy © romulus83

Na powyższym zdjęciu widać Bazylikę na Świętej Górze. Ponad lasem, w linii prostej nad domem po lewej stronie.

Opuszczam punkt widokowy i kieruję się do miasta w poszukiwaniu jakiegoś punktu żywieniowego. W efekcie docieram na rynek miasta kóz i róż.

Dolska koza żywicielka © romulus83

Tablica poświęcona kozie © romulus83

Ratusz w Dolsku © romulus83

Kozy wieńczą wieże © romulus83

Odpuszczam sobie wizytę na plaży ze względu na porę i moje dalsze plany. W miejscowym markecie zaopatruję się w żywność i ruszam w kierunku oddalonego o 8 km Cichowa, by zobaczyć najmniejszą w Polsce kolejkę wąskotorową o rozstawie szyn 241mm, oraz skansen filmowy Soplicowo, gdzie A. Wajda kręcił zdjęcia do ekranizacji Pana Tadeusza.

Opuszczając Dolsk żegna mnie panorama jeziora.

Panorama Jeziora Dolskiego Wielkiego © romulus83

Poruszam się lasem przylegającym do Rezerwatu Marianowo. Jednak nawigacja prowadzi mnie w taki sposób, iż omijam zasadniczą część rezerwatu.

W końcu docieram do Cichowa.

Najmniejsza wąskotorówka w Polsce © romulus83

Na miejscu wdaję się w rozmowę z maszynistą i właścicielem owej kolejki w jednej osobie. Sama lokomotywa waży 320 km. Całość zarówno lokomotywa, jak i wagony są wykonane w skali 1:6. Napęd stanowi czterosuwowy silnik benzynowy od quada. Długość torowiska - 300 metrów. Kolejka podczas jednego przejazdu robi dwie pętle. Całość budowano przez pół roku, po dwie godziny w garażu. Jeśli dobrze pójdzie za dwa lata kolejkę będzie ciągnięta przez kopię parowozu, prawdopodobnie przez któregoś z serii TKT. Obecna lokomotywa typu SN jest jedynym egzemplarzem na świecie przystosowanym do rozstawu szyn 241mm. Kolejki o takim samym rozstawie znajdują się również w Anglii i Szwajcarii.

Cichowską kolejką jeździli goście z całej polski, jak i z zagranicy. M.in. z Niemiec, Holandii, Norwegii i USA.

Skala porównawcza :) © romulus83

Najmniejsza wąskotorówka w Polsce © romulus83

Nazwa lokomotywy "Grześ" została nadana na cześć nieżyjącego już pomysłodawcy stworzenia tej kolejki.

Obrotnica miniaturka © romulus83

Skansen Soplicowo znajduje się obok parku z kolejką. Niestety był zamknięty, ze względu na odbywającą się na jego terenie prywatną, zamkniętą imprezą. A przez bramę nijakiego zdjęcia nie dało się zrobić.

Filmowy skansen Soplicowo © romulus83

Z Cichowa pojechałem do pobliskiego Bieżynia, gdzie znajduje się Krzywińska Kolej Drezynowa. Na nic nie liczyłem o tej porze (grubo po 18-stej). Ku mojemu zaskoczeniu drezyny nie są nijak garażowane. Stacji i peronu w rozumieniu fizycznym nie ma. Jest po prostu torowisko i drezyny.

Bieżyń - Krzywińska Kolej Drezynowa © romulus83

Zaciekawiła mnie kierownica w drugim wagoniku/drezynie. Okazało się, że pod podłogą kryje się silnik od fiata 126p.

Z Bieżynia przez Dalewo docieram do DW 432, którą kieruję się do Śremu. W Śremie jestem o zmierzchu, więc jakiekolwiek zwiedzanie miasta nie wchodzi w grę. Rezygnuję również z powrotu NSRem. Wybieram jazdę DW 436 przez Książ Wlkp. do Nowego Miasta, skąd już prosta droga do domu. Odcinek Śrem - Książ pokonuję w spacerowym tempie dając odpocząć sobie trochę. Przed samym Książem, chyba w Konarzycach zaskakuje mnie dość stromy podjazd.
Rower:Wz. 96/13 Dane wycieczki: 126.44 km (17.92 km teren), czas: 06:51 h, avg:18.46 km/h, prędkość maks: 40.30 km/h

Środa.

Środa, 21 sierpnia 2013 | dodano: 21.08.2013Kategoria Krótkie
Rower:Wz. 96/13 Dane wycieczki: 11.48 km (2.30 km teren), czas: 00:45 h, avg:15.31 km/h, prędkość maks: 22.40 km/h

Treningowo

Poniedziałek, 19 sierpnia 2013 | dodano: 19.08.2013Kategoria Treningowo
Rower:Wz. 96/13 Dane wycieczki: 13.89 km (0.00 km teren), czas: 00:38 h, avg:21.93 km/h, prędkość maks: 27.50 km/h

Spontan po Nadwarciańskim PK

Czwartek, 15 sierpnia 2013 | dodano: 15.08.2013Kategoria Miejsca różne i podróżne., Wyprawy
Dziś bez planu wyruszyłem przed siebie. A skoro ruszyłem w prawo (ogólny kierunek wylotowy na Miłosław lub Pyzdry), to wyszło tak jakoś, że dojechałem do Pyzdr.

Przystań w Pyzdrach © romulus83

Posiedziałem trochę na przystani i postanowiłem ruszyć do Ciążenia. Pospacerować sobie po przypałacowym parku.

Widokowo koło Pietrzykowa © romulus83

Pałac w Ciążeniu © romulus83

Widok na Wartę w przypałacowym parku © romulus83

W przypałacowym parku © romulus83

Spacerując po parku spostrzegłem pod pałacem grupkę rowerzystów. Od razu w oczy rzucił mi się czerwony rower z czerwonymi sakwami. Pierwsza myśl jaka mi przyszła do głowy - MarcinGT z ekipą. Jednak nie byli to gnieźnieńscy bikerzy. Czerwony rower okazał się Kellysem, a sakwy faktycznie Crosso. Później pod pałac zaczęli zjeżdżać inni rowerzyści. Niektórzy z przyczepkami dla niemowląt. Może był w okolicy jakiś rajd rowerowy?

Z Ciążenia pojechałem do Lądu.

Zrekonstruowany gród w Lądzie © romulus83

Wewnątrz grodu © romulus83

Podjechałem pod zrekonstruowany gród i podjąłem próbę ruszenia na Rydlową Górę, czyli do miejsca, gdzie gród znajdował się faktycznie. Polne ścieżki wyprowadziły mnie na tyły zespołu klasztornego. Ze zdjęć satelitarnych wychodzi, że łatwiej tam będzie podjechać atakując pola od strony Lądku. Ale to już zauważyłem w domu.

Będąc w Lądzie przypomniałem sobie o ścieżce dydaktycznej, która jest tuż za Wartą.

Tablica informacyjna © romulus83

Ścieżka okazała się fatalna. Początek dobry, twarda ziemia, porośnięta trawą. Potem piach lub rozjeżdżone błotne koleiny. Chociaż wyjątkowo trafiały się dobre, twarde odcinki. Nie mniej po przejechaniu przez kilka kolein, przy kolejnej się poddałem.

Rozczarowanie na ścieżce dydaktycznej © romulus83

Podmokło-bagienny krajobraz © romulus83

Postanowiłem wracać © romulus83

Przynajmniej pewna rekompensatą były trzy wielkie białe ptaki latające w pobliżu. Nie mam pojęcia co to były za okazy. Może kormorany, może albatrosy, może całkiem coś innego.

Widok na Ląd © romulus83
Rower:Wz. 96/13 Dane wycieczki: 81.28 km (4.54 km teren), czas: 04:15 h, avg:19.12 km/h, prędkość maks: 40.40 km/h