Miasto siedmiu wzgórz.

Niedziela, 17 marca 2013 | dodano: 17.03.2013Kategoria Miasta
W końcu wybrałem się do Miłosławia. Wyprawę odkładałem od Trzech Króli. Tak jakoś wyszło.

Nie mam dziś koncepcji na tworzenie rysu historycznego miasta. Zainteresowanych odsyłam na gminną stronę. Sam co najwyżej ograniczę się do ciekawostek.

Miłosław niczym Rzym położony jest na siedmiu wzgórzach. :)

Pałac Mielżyńskich, później Kościelskich © romulus83

W pałacu obecnie mieści się gimnazjum. Na terenie przypałacowego parku oprócz pomników przyrody w postaci dębów można obejrzeć pierwszy postawiony na polskich ziemiach pomnik Juliusza Słowackiego ufundowany przez Józefa Kościelskiego, miłośnika poezji Słowackiego. Przed budynkiem pałacu znajdują się dwie wkopane w ziemię pruskie armaty zdobyte przez powstańców w bitwie pod Miłosławiem. Ścieżki w parku nie nadawały się do jazdy, zatem się tam nie zapuściłem. Niemniej zachęcam do obejrzenia zdjęcia pomnika.

Kościelscy ufundowali w latach 60-tych XX wieku literacką nagrodę, która co trzy lata jest przyznawana w Miłosławiu. Kolejność przyznawania to: Warszawa-Kraków-Miłosław. Jest to jedna z najważniejszych nagród literackich w Polsce. Chyba nawet najważniejsza po nagrodzie literackiej NIKE.

Przypałacowa oficyna z XIX wieku © romulus83

Kościół poewangelicki z lat 1874-75 © romulus83

Kościół poewangelicki jest obecnie w dyspozycji Miłosławskiego Ośrodka Kultury. Odbywają się w nim m.in. spotkania i wieczorki poetyckie, koncerty muzyczne i inne wydarzenia kulturalne.

Pomnik kosynierów © romulus83

Na urnach wymieniono nazwy miejscowości, pod którymi odbywały się bitwy podczas Wiosny Ludów. Są to: Trzemeszno, Grodzisk, Książ, Sokołowo, Buk, Rogalin.

Nowiótkie turbiny wiatrowe © romulus83

Wiatraki stoją od ubiegłorocznej jesieni. Docelowo ma być ich więcej.

Eklaktyczna willa z XIX wieku © romulus83

Eklektyczna willa założyciela miłosławskiego browaru. Za nią znajduje się jedyny w Polsce browar, który warzy piwo niezmiennie od 1883 roku w tym samym budynku. Fortunę polecam osobiście za jej walory smakowe.

Budynek Bazaru © romulus83

Bazar to kolejny zabytek w mieście. Część powstańców schroniła się podczas bitwy w jego wnętrzu, czekając na nadciągające posiłki.

Kościół Św. Jakuba Apostoła Większego z 1620 r. © romulus83

"Poległym w bitwie pod Milosławiem 30-IV-1848r." © romulus83

Zabytkowa szkoła z lat 1846-48 © romulus83

W tej szkole dzieci miłosławskie jako pierwsze zastrajkowały w obronie mowy polskiej. Dopiero potem zastrajkowały dzieci we Wrześni. Za to Września lepiej się wybiła w świadomości narodowej.

Szkołę jak i wiele innych budynków w Miłosławiu i okolicy zaprojektował Seweryn Mielżyński. Mielżyńscy byli dziedzicami miasta przed Kościelskimi. A okolice Miłosławia to temat na osobną wycieczkę. Głównie przez stan zlodowacenia bocznych dróg.

Tablica pamiątkowa na szkole © romulus83

Potem przyszedł czas na powrót do domu. Przez jakieś 4-5 km pod paskudny wmordewind, który ograniczał deptanie do 10 km/h.

Podkręciłem jeszcze na prom w Dębnie.

Taki ubity śnieg to rozumiem. Po tym da się jeździć, w przeciwieństwie do rozpuszczającego się błota pośniegowego.

Droga na prom do Dębna © romulus83
Rower:Wz. 96/13 Dane wycieczki: 29.95 km (0.00 km teren), czas: 01:56 h, avg:15.49 km/h, prędkość maks: 28.00 km/h

Niradhara - Dzięki. Z tymi tytułami czasem tak trzeba.

Marcin - O browarze wspomniałem. Znajduje się za willą. W uliczkę dojazdową się nie pchałem. Nie mam pewności, czy to już czasem nie teren prywatny. Potencjalnej ochrony nie chcialem wyrywać z błogiego lenistwa :)

SURF - browar jak najbardziej na miejscu. Fortuna bardzo dobre piwo warzy ;)
romulus83
- 20:01 poniedziałek, 18 marca 2013 | linkuj
Ciekawe foty, Miłosław mi się kojarzy z browarem, ale nie wiem czy to ten ?
surf-removed
- 13:44 poniedziałek, 18 marca 2013 | linkuj
Miłosław kojarzy się także z browarem Fortuna :)
marcingt
- 09:42 poniedziałek, 18 marca 2013 | linkuj
Chwytliwy tytuł i bardzo ciekawy wpis. Z przyjemnością czytałam i oglądałam fotki.