Linia Prosny

Niedziela, 16 czerwca 2013 | dodano: 16.06.2013Kategoria Wyprawy
Tak jak w tytule. Za Pyzdrami poruszałem się wzdłuż Prosny. Raz prawym, raz lewem brzegiem.

Przystanek z rudy darniowej na olęderską modłę w Górnych Grądach © romulus83

Prosna w Lisewie © romulus83

Kościół w Kretkowie © romulus83

Drewniany dom w Żernikach © romulus83

Rogacizna © romulus83

Docieram do Chocza. Kiedyś Chocz był miastem. Obecnie nie posiada już praw miejskich. Pozostał rynek, dość spory, jak na miejscowość tej wielkości (ok. 2000 mieszkańców), układ urbanistyczny i dwa kościoły.

Kolegiata w Choczu © romulus83

Kościół franciszkanów w Choczu © romulus83

Kazimierz Wielki zbudował w Choczu zamek. Niestety nie zachował się on do naszych czasów.

Tytułem uzupełnienia! Kościoły źle podpisałem. Kolegiata to kościół franciszkanów na drugim zdjęciu. Obok znajduje się pałac infułatów, obecnie plebania. Obydwa kościoły są barokowe.

Kolegiata i pałac infułatów są zbudowane na dawnych fundamentach zamku K. Wielkiego. Podziękowania dla CZUWAJĄCYCH! :)

Wreszcie docieram do właściwej Linii Prosny. Polskich umocnień obronnych z 1939 r. we wsi Brudzewek.

Panorama pól w kierunku Prosny © romulus83

Fajne pole ostrzału. Zakładam, że domów w tle nie było w 1939r, chociaż mógł być wiatrak koźlak.

Jedna z dwóch strzelnic głównych schronu w Brudzewku © romulus83

W Brudzewku znajdują się dwa schrony dwutradytorowe. Ja spenetrowałem tylko ten znajdujący się zaraz przy drodze wojewódzkiej 442 Września-Kalisz. Drugiego, gdzieś w polu nie potrafiłem zlokalizować.

Tradytor - stały element fortyfikacji przeznaczony do prowadzenia ognia bocznego.

Owa główna strzelnica na powyższym zdjęciu to właśnie tradytor. Z takiego schronu nie można było prowadzić bezpośredniego ognia na przedpole. Służyły do wsparcia ogniem sąsiednich obiektów.

Przedsionek wejścia © romulus83

Strzelnica obronna © romulus83

Po obydwóch stronach wejścia umieszczono po jednej strzelnicy służącej do bezpośredniej obrony schronu od tyłu. Poza tym po prawej stronie wejścia jest też otwór służący do wyrzucania granatów.

Wnętrze schronu, widoczny drugo tradytor i nisza na cokół ckmu © romulus83

Dwutradytorowy schron bojowy - widok ogólny © romulus83

Strop schronu © romulus83

Jak widać w okół stropu brakuje druta kolczastego, zabezpieczającego strop przed ewentualnym wejściem na niego.

Więcej o tych schronach TU i TU.

A tu schemat schrony, przekrój i trochę informacji ogólnych.

Z Brudzewka wracam do Chocza. Przeskakuję Prosnę i obieram kierunek na Żerków.

Kościół w Żegocinie © romulus83

Po drodze wpadam na Kamień :) © romulus83

W Żerkowie ostatnia przerwa. Moim oczom ukazuje się stara kuźnia typu poniatówka.

Poniatówka w Żerkowie © romulus83

Tego typu kuźnie były dość szeroko rozpowszechnione w czasach II RP.

Trasa: O - Czeszewo - Nowa Wieś Podgórna - Spławie - Tarnowa - Pyzdry - Tłoczyzna - Górne Grądy - Ciemierów - Lisewo - Kretków - Żerniki - Prusinów - Grab - Nowa Wieś - Gizałki - Ruda Wieczyńska - Obory - Niniew - Kwileń - Piła - Kuźnia - Brudzewek (powrót do Chocza tą sama trasą) - Chocz - Broniszewice - Żbiki - Żegocin - Wieczyn - Grab - Prusinów - Dobieszczyzna - Kamień - Ludwinów - Żółków - Żerków - Bieździdów - Dębno - O.

MAPA.

Jak dotąd moja najlepsza trasa pod kątem stosunek: dystans/czas.

A tak w ogóle to przesadziłem, w tym tygodniu. Od ubiegłej soboty 559 km. Trzeba wyhamować. :)
Rower:Wz. 96/13 Dane wycieczki: 122.75 km (5.52 km teren), czas: 05:53 h, avg:20.86 km/h, prędkość maks: 40.90 km/h

W Żydowie obok Kołaczkowa też jest. Właściciel ma agroturystykę, a w Poniatówce urządził mały skansen.
romulus83
- 21:35 niedziela, 16 czerwca 2013 | linkuj
Piękna i znana mi trasa :) I rzeczywiscie Poniatówki to w naszym regionie dość czeste małe zabudowania. W okolicach Gozdowa / Sokolnik jest podobna i czynna kuźnia ;-)