Ciążeń, Ląd, Zagórów.

Niedziela, 14 kwietnia 2013 | dodano: 14.04.2013Kategoria Miasta, Wsie, Wyprawy
Pomysł na dzisiejszą wyprawę narodził się dwa tygodnie temu z chęci odwiedzenia Pałacu Biskupów Poznańskich w Ciążeniu. Pomysł ewoluował wraz ze spoglądaniem na mapę. No, do Lądu blisko, a potem skok przez most i prosto do Zagórowa.

Wycieczka wiodła terenami Nadwarciańskiego Parku Krajobrazowego, oraz północnym skrajem Puszczy Pyzdrskiej.

Myślę, że to dopiero preludium do lepszego zwiedzenia Nadwarciańskiego PK, oraz do zgłębienia tajemnic starej puszczy i dziedzictwa olęderskiego.

Krzyże choleryczne w Pyzdrach © romulus83

Wiata na przystani w Pyzdrach © romulus83

Prom w Dłusku © romulus83

Wszystkie przeprawy promowe za Pyzdrami są nieczynne. Warta szeroko się rozlała na swoich naturalnych terenach zalewowych. Możliwe, że te rozlewiska wchodzą w skład polderów Ląd i Zagórów.

Rataje - rozlewisko Warty © romulus83

Wrześnica w okolicy Samarzewa © romulus83

Ciążeń - początek szlaku © romulus83

W Ciążeniu rozpoczyna się szlak rowerowy nad Jezioro Powidzkie.

Pałac Biskupów Poznańskich. Od tego zaczął się pomysł.

Tablica w Ciążeniu © romulus83

Ciążeń - Pałac Biskupów Poznańskich © romulus83

Ciążeń - pałacowa kołatka na drzwiach © romulus83

Rozlewiska Warty widziane z parku biskupiego © romulus83

Sosna w parku © romulus83

Kościół w Ciążeniu © romulus83

Przynajmniej witrarze mi wyszły © romulus83

W Lądzie do dawnego zespołu klasztornego cystersów przybyłem w momencie rozpoczęcia mszy. To samo powtórzyło się w Zagórowie. Znak jakiś, czy co? Wstyd się przyznać, ale nie znalazłem grodu w Lądzie. Chciałem zapytać w jakimś sklepie. Sklepy po 16 były już pozamykane. Był jakiś bar. Tak wynikało z napisu. Kilku ludzi na zewnątrz. Nie ośmieliłem się ich niepokoić. :)

Przed klasztorem w Lądzie © romulus83

Ląd - klasztor cystersów © romulus83

Zagórów. Miasto z dwoma rynkami. Małym i dużym, na którym co środę odbywa się jarmark. Na obrzeżach miasta można spotkać domy o typowo olęderskim charakterze architektonicznym. W zasadzie olęderskie budownictwo można spotkać już za Pyzdrami jadąc do ciążenia. Jednak są to tylko pojedyncze budynki. Dopiero lewy brzeg Warty obfituje w olęderską zabudowę. We Wrąbczynie przepuściłem okazję sfotografowania ładnego drewnianego domu. Naturalnie z epoki. Nie mniej, jak już wspominałem na tereny puszczy zamierzam powrócić. Jeszcze jedno. To co uderza w krajobrazie, który pozostawili po sobie osadnicy. Prawie na wszystkich rozstajach dróg znajdują się krzyże, bądź kapliczki. Krzyży jest zdecydowanie więcej.

Na rynku w Zagórowie © romulus83

Poległym zagórowianom za wolność ojczyzny.

Zagórów - dawny kościoł ewangelicki © romulus83

Pastorówka obo kościoła © romulus83

Kościoł pw. Piotra i Pawła w Zagórowie © romulus83

Wrąbczyńskie Holendry - dawny kościoł ewangelicki © romulus83

Kościół ten zbudowali osadnicy olęderscy. Obecnie nadal służy wiernym jako kaplica rzymsko katolicka.

Wrąbczyńskie Holendry - sygnaturka © romulus83

Typowa olęderska zabudowa © romulus83

Królewiny - dziwna wieś © romulus83

Królewiny to naprawdę dziwna wieś. Jadąc od znaku do znaku ma się widok jak na zdjęciu. Na lewo las, na prawo las. A za lasem widać domostwa. Każde oddalone o kilkaset metrów od drogi. Pierwsza wieś o rozrzuconym charakterze zabudowy jaką spotkałem.

Miejsce bitwy pod Pyzdrami z 1863r. © romulus83

Zranionej sośnie. Tu w dniu 29-IV-1863r. oddział Edmunda Taczanowskiego stoczył zwycięską bitwę z wojskami rosyjskimi.

Miejsce jednej z wielu bitew Powstania Styczniowego. Przeszczelony na wylot pień sosny z miejsca bitwy można zobaczyć w Muzeum Regionalnym w Pyzdrach.

[url=][/url]
Rower:Wz. 96/13 Dane wycieczki: 83.25 km (4.50 km teren), czas: 04:30 h, avg:18.50 km/h, prędkość maks: 36.10 km/h

Marcin - Atrakcji u nas nie brakuje. Dzięki.

Bartek - Czy ja wiem. Piszę mniej więcej tak jak zawsze. :)
romulus83
- 20:29 wtorek, 16 kwietnia 2013 | linkuj
Dobrą polszczyzną tutaj zapodajesz ;)
BARTEK501
- 20:00 wtorek, 16 kwietnia 2013 | linkuj
Atrakcji w Wielkopolsce do odwiedzenia jak widzę mam co niemiara. Wysoki stan wód jest także na dopływach Warty. Świetna fotorelacja.