Polskie tradycje świąteczne.

Poniedziałek, 1 kwietnia 2013 | dodano: 01.04.2013Kategoria Krótkie
Podczas świąt zajrzałem do książki "Polskie Tradycje Świąteczne" autorstwa Hanny Szymanderskiej.
---------------------------------------------------------------------------------
Wielka Niedziela.

Jedną z największych atrakcji świąt wielkanocnych było wielkie obżarstwo. (...) Wielkanoc - zawsze było to w Polsce święto rodzinne poświęcone jedzeniu. Ponieważ następowało po długim poście, wiele było recept aby uchronić się od zgagi. Według najstarszych porad należało zjeść na czczo święconego chrzanu i chuchnąć trzy razy do komina, albo zjeść przed śniadaniem usmażone na maśle pokrzywy. (...)

Poniedziałek Wielkanocny.

Po Niedzieli spędzonej w gronie rodzinnym, następował dzień harców i swawoli. Poniedziałek, słynący w całej Polsce z oblewania się wodą. Różne nazwy nadawano temu zwyczajowi - Oblewanka, św. Lejek, Meus, Emaus, wreszcie dyngus i śmigus.

Najstarszą wzmianką o dyngusie w Polsce jest, co ciekawe uchwała synodu diecezji poznańskiej z 1420r. DINGUS PROHIBETUR - już wówczas zabraniająca zwyczaju, który wprawdzie nieco zmieniony przetrwał do naszych czasów. W uchwale tej czytamy Zabraniajcie, aby w drugie i trzecie święto wielkanocne mężczyźni kobiet, a kobiety mężczyzn nie ważyli się napastować o jaja i inne podarunki, co pospolicie nazywa się dyngować, ani do wody ciągnąć, bo swawole i dręczenie takie nie odbywają się bez grzechu śmiertelnego i obrazy imienia Boskiego.

W książce opisane są wszystkie święta. Ich pochodzenie i ich polska tradycja, a także wiele przepisów kulinarnych na dane święta.

Wesołych Świąt.
Rower:Wz. 96/13 Dane wycieczki: 1.32 km (0.00 km teren), czas: 00:07 h, avg:11.31 km/h, prędkość maks: 17.70 km/h