Joannici, wieszcz i skrb powstańców styczniowych.

Piątek, 1 marca 2013 | dodano: 01.03.2013Kategoria Wsie, Wyprawy
Niespodziewanie trafił się dziś dzień wolny. Do południa pogrzebałem trochę przy Orkanie. Relacja orkanowa innym razem.

Po obiedzie wyruszyłem w kierunku Śmiełowa. Wartę przekroczyłem w Nowej Wsi Podgórnej.

Domek przewoźnika :) © romulus83

Taką ładną budkę ma przewoźnik promowy, gdy robi sobie przerwy.

Zaraz za Wartą jest Pogorzelica. W Pogorzelicy znajduje się neogotycki kościół wybudowany w latach 1885-87. Obok kościoła jest plebania z 1886r. Kościoła na około nie oblazłem. Akurat trafiłem na mszę pogrzebową. Innym razem to zrobię. Zabawne, w sierpniu trafiłem na mszę ślubną w Nowym Mieście. Urok jaki czy co? O_o

Neogotycki kościół w Pogorzelicy © romulus83

Plebania w Pogorzelicy © romulus83

Wieś należała do Poznańskiej Komandorii Joannitów, zwanych Kawalerami Maltańskimi. Dowód nadania można znaleźć w dokumencie z 1187r. sygnowanym pieczęciom Mieszka Starego. W 1253r. w Pogorzelicy odbył się zjazd Przemysła I i Bolesława Pobożnego w celu podziału wielkopolski.

Ranga wsi podniosła się w 1818r. kiedy to znajdował się w niej urząd celny regulujący ruch barek na Warcie pomiędzy granicą zaborców. We wsi była także poczta wyposażona w telegraf i telefon. Spadek znaczenia nastąpił wraz z rozwojem kolejnictwa, gdy ruch rzeczny zaczął zamierać.

W Pogorzelicy wpływa do Warty rzeczka Odczepich, bądź Odczepicha. Spotkałem obie nazwy w literaturze. Rzeczka ta to odnoga nieco większej od niej Lutyni.

Rzeczka Odczepich © romulus83

A nad rzeczką taki ładny mostek. Wąski bardzo. Jedno auto się zmieści.

Most nad Odczepichem © romulus83

Z Pogorzelicy ruszyłem do Śmiełowa. W 1831r. w Śmiełowie przebywał Adam Mickiewicz. Właśnie z tej miejscowości chciał się przedostać do zaboru rosyjskiego, by wziąć udział w Powstaniu Listopadowym.

Pałac w Śmiełowie jest oddziałem Muzeum Narodowego w Poznaniu. W pałacu mieści się naturalnie muzeum naszego wieszcza narodowego. Podobno to tu narodził się pomysł napisania "Pana Tadeusza".

Przed pałacem w Śmiełowie © romulus83

Przy pałacu znajduje się zespół parkowy. Dziś darowałem sobie spacer po parku. Zrobię to gdy drzewa będą zielone. Wtedy też zwiedzę muzeum. Ze szkolnej wycieczki i tak nic nie pamiętam.

Pałacu skrzydło lewe © romulus83

Centralna część pałacu © romulus83

Pałacu skrzydło prawe © romulus83

Detal architektoniczny © romulus83

Inicjały F.CH. oznaczają Franciszka Chełkowskiego, który odkupił pałac po wygaśnięciu rodu Gorzeńskich w 1887r. Za Gorzeńskch pałac odwiedzili m.in. Henryk Sienkiewicz, Ignacy Paderewski, Wojciech Kossak, Ludwik Puget, Ludomir Różycki i Władysław Tatarkiewicz. Dla zainteresowanych więcej nt. pałacu.

Przed dalszą drogą spojrzenie na kolejny cel wyprawy.

Spojrzenie w kierunku Brzostkowa © romulus83

W drodze do Brzostkowa.

Fragmęt estakady po wąskotorówce © romulus83

W Brzostkowie znajduje się kościół z poły XIXw. Wystrój świątyni ma charakter barokowy. Niestety kościół był zamknięty.

Kościół w Brzostkowie © romulus83

W kwietniu lub maju 1863r. na polach na terenie Brzostkowa powstańcy styczniowi zakopali skarb. Lokalizacja pewna nie jest. Nie mniej pewne jest, że zakopali fundusze. Co do daty mam pewność, że było to wiosną 1863r. Jeszcze przed bitwą pod Ignacewem. Ci, którzy skarb zakopywali brali w niej udział. Istnieją hipotezy jakoby skarb został wydobyty w okresie międzywojennym. Artykuł o skarbie ukazał się w czasopiśmie odkrywca ze stycznia 2006r.

Poza kościołem w Brzostkowie uwagę zwraca odrestaurowany dwór i przylegający do niego spichlerz o charakterze obronnym. Nie fotografowałem. Własność jest prywatna. Nieudostępniona do zwiedzania. Nie mniej zdjęcia można obejrzeć TU.

Potem już tylko wdrapałem się na najwyższe wzniesienie w okolicy - Łysą Górę (161m.n.p.m.) stanowiącą zarazem najwyższy punkt Wału Żerkowskiego. Na szczycie góry znajduje się punkt widokowy.

Panorama Śmiełowa z punktu widokowego © romulus83

Panorama Brzostkowa z punktu widokowego © romulus83

Panorama ogólna © romulus83

A potem przez Lgów i Dębno do domu.

W Lgowie kolejny relikt po kolejce wąskotorowej...

Kolejna pozostałość po wąskich torach © romulus83

...oraz dawna leśniczówka na przeciwko.

Dawna leśniczówka w Lgowie © romulus83

Tuż przed samym mostem kolejowym wpadłem na stado saren. Jakieś 5-6 sztuk. Z 15 metrów ode mnie były najdalej. Szkoda, że uciekły zbyt szybko, albo, że ich wcześniej nie dostrzegłem.

Trasa: O-Czeszewo-Szczodrzejewo-Nowa Wieś Podgórna-Pogorzelica-Śmiełów-Brzostków-Lgów-Dębno-O.
Rower:Wz. 96/13 Dane wycieczki: 32.62 km (3.51 km teren), czas: 02:08 h, avg:15.29 km/h, prędkość maks: 41.80 km/h

Muzeum Adama Mickiewicza zwiedzałem we wrześniu, punkt widokowy z widokiem na Brzostków także zaliczyłem. Piękne są te tereny.
marcingt
- 20:38 niedziela, 3 marca 2013 | linkuj
Wstyd by był gdyby Muzeum Narodowe nie dbało o swój obiekt. Niektóre pałace dzięki temu się trzymają, że funkcjonują jako społeczne lub socjalne przybytki. Choć np. pałacowi w Miłosławiu funkcjonującemu jako gimnazjum przydałby się remont.
romulus83
- 20:44 sobota, 2 marca 2013 | linkuj
Fajnie ten pałac wygląda. Widać, że ktoś o niego dba. Całe szczęście, bo wiele tego typu obiektów w Polsce jest zdewastowanych.