Każda ścieżka, nawet najniepozorniejsza, wyprowadza na szeroki świat - A.Fiedlerblog rowerowy

avatar romulus83
Orzechowo

Informacje

baton rowerowy bikestats.pl

Znajomi

wszyscy znajomi(13)

Moje rowery

Wz. 96/13 6736 km
Psi Zaprzęg 108 km
Evado 1.0 2934 km
orkan 1185 km

Szukaj

Wykres roczny

Wykres roczny blog rowerowy romulus83.bikestats.pl

Archiwum

Linki

Miasto królewskiego namiestnika.

Niedziela, 3 lutego 2013 | dodano: 03.02.2013Kategoria Wyprawy, Miasta
"Przejeżdżający przez miasto król Kazimierz Wielki, będąc bardzo utrudzony drogą, gdy zobaczył bijące źródło, miał zawołać „Pij-Zdrój!”. Na pamiątkę tego wydarzenia utworzona została rzekomo nazwa miasta."

"Pyzdry, najdalej na zachód wysunięte carskie miasto" Tak miał zawołać rosyjski fizyk na konferencji w Rzymie , gdy spytał polskiego fizyka skąd pochodzi.

Dziś powstaje druga zapowiedziana kategoria - "Miasta". Na początek poszły Pyzdry.

Długo rozważałem jak zrobić opis. Stwierdziłem, że nie będę się bawił w szczegółową historiografie. Wszak blog to nie praca magisterska. Musi być w miarę krótko i szczegółowo. Zainteresowanych odsyłam do literatury i ewentualnego odwiedzenia Pyzdr.

Miasto zostało ulokowane w 1257 roku na prawym brzegu Warty. Prawdopodobnie przez Bolesława Pobożnego. Po zjednoczeniu Polski po rozbiciu dzielnicowym przez W. Łokietka Pyzdry zostały miastem królewskim (nie wiem, czy miały ten status wcześniej), w którym rezydował królewski namiestnik. Namiestnikiem był Kazimierz Łokietkowic, zwany później Wielkim.

W 1331 roku Pyzdry zostały zniszczone przez Krzyżaków. To był odwet za opór i wyprowadzenie z miasta królewicza Kazimierza, którego teutońscy zakonnicy porwać zamierzali.

Król Kazimierz Wielki wzniósł potem w Pyzdrach zamek, który według najnowszych badań wielkością dorównywał Wawelowi. Makietę zamku można oglądać w Muzeum Regionalnym w Pyzdrach.

Pierwsze udokumentowane użycie bombardy (średniowiecznej armaty) na ziemiach polskich nastąpiło w 1383 roku podczas oblężenia Pyzdr. Pisał o tym w swoich kronikach Jan z Czarnkowa.

W XVII wieku miasto niemalże doszczętnie spłonęło. Już nigdy potem nie odzyskało swej dawnej świetności.

Po Kongresie Wiedeńskim wielkopolska została podzielona pomiędzy Rosję i Prusy. Granica biegła na Prośnie na całej jej długości a Pyzdry znalazły się w Królestwie Kongresowym.

29 kwietnia 1863 roku powstańcy stoczyli zwycięską bitwę pod Pyzdrami na lewym brzegu Warty.

W mieście znajduje się kilka ciekawych zabytków.

Panorama pyzderskich kościołów. © romulus83


Wjeżdżając do Pyzdr wkraczamy na tereny Nadwarciańskiego Parku Krajobrazowego

Nadwarciański P.K. © romulus83


Murowany wiatrak "Holender" z 1903 r © romulus83


To od tego źródełka miała się wziąć nazwa miasta.

Żródełko "Pij zdrój" © romulus83


Przystań wodna w Pyzdrach jest użytkowana m.in. przez stowarzyszenie Perkoz, które organizuje spływy kajakowe po Warcie.

Pyzderska przystań z widokiem na zespół klasztorny © romulus83


Pyzderska przystań z widokiem na most © romulus83


Kościół Narodzenia Najświętszej Maryi Panny czyli pyzderska Fara z połowy XIV wieku zbudowana w stylu późnogotyckim.

Fara w Pyzdrach © romulus83


Fara w Pyzdrach © romulus83


Przykościelna ulica. W mieście jest takich kilka.

Pyzdry ul Farna © romulus83


Bolesław Pobożny - założyciel miasta. © romulus83


Zabytkowe domy na rynku. W mieście jest jeszcze kilka takich.

Zabytkowe domu z połowy XiX wieku © romulus83


Kościół Ścięcia Głowy św. Jana Chrzciciela. Część zespołu klasztornego. Na tyłach, za kościołem w poklasztornej części mieści się Muzeum Regionalne

Kościół Ścięcia Głowy św. Jana Chrzciciela © romulus83


Na koniec dwie fotki archiwalne, replika bombardy i makieta zamku.

Replika pyzderskiej bombardy © romulus83


Makieta pyzdderskiego zamku © romulus83


Na ekspozycji muzealnej można też obejrzeć m.in broń powstańców styczniowych, niejednokrotnie bezimienną. W tym oryginalna kosę z epoki. Pień przestrzelonej sosny podczas powstańczej bitwy, oraz oryginalny żeliwny carski słup graniczny.
Rower:Wz. 96/13 Dane wycieczki: 42.46 km (2.20 km teren), czas: 03:00 h, avg:14.15 km/h, prędkość maks: 27.30 km/h
Temperatura: HR max: (%) HR avg: (%) Kalorie: (kcal)
Linkuj | Komentuj | Komentarze(6)

K o m e n t a r z e
Muszę w końcu zaliczyć te Pyzdry w ramach zaliczania gmin :)
lukasz78
- 20:28 wtorek, 14 maja 2013 | linkuj
Tak, wiem. Kiedyś nawet wyszperałem mapkę jaki był bieg torowiska. Latem ub. roku na odcinku Pyzdry-Borzykowo powstał ddr w miejscu gdzie było torowisko. Do granicy gminy. Władze gminy Kołaczkowo miały budować jesienią fragment prowadzący do samego Borzykowa. Może będzie to początek ddru Pyzdry-Września? :)
romulus83
- 18:11 środa, 6 lutego 2013 | linkuj
Mnie Pyzdry w pierwszym rzędzie kojarzą się z... Wrzesińską Koleją Powiatową. Do Pyzdr była doprowadzona linia wąskotorową łączącą je od 1922 do 1976 roku z Wrześnią.
oelka
- 01:16 środa, 6 lutego 2013 | linkuj
Korekta do ostatniego akapitu, broń niebezimienna. Czyli podane jest nazwisko powstańca, któremu służyła. Skoro są już komentarze nie będę ingerował już bezpośrednio w treść.
romulus83
- 21:49 niedziela, 3 lutego 2013 | linkuj
No proszę, całkiem ciekawa wycieczka i historia.
Sporo miast w Wielkopolsce, podobnie jak Pyzdry, kiedyś miało poważne znaczenie, a dziś są zupełnie zapomniane.. obawiam się, że warszawa nigdy tak nie skończy. ;)
mors
- 21:40 niedziela, 3 lutego 2013 | linkuj
Ogółem Pyzdry to miasto z bogatą historią. Całkiem dużo atrakcji skumulowanych na niewielkim obszarze miasta. Ciekawa architektura i pierzeja tych XIX-wiecznych domów.
marcingt
- 21:34 niedziela, 3 lutego 2013 | linkuj
Komentować mogą tylko zalogowani. Zaloguj się · Zarejestruj się!