Folwark Wygoda, czyli rzecz o starych mapach i zdjęciach lotniczych.

Niedziela, 18 listopada 2012 | dodano: 18.11.2012Kategoria Wyprawy
Folwark Wygoda, położony nad Wartą na 331 km jej biegu. Miejsce bardzo dobrze mi znane. Położone zaledwie o trzy km ode mnie. Na starych mapach, a dokładniej, na pruskiej mapie z 1888 roku bardzo ładnie zaznaczono cały kompleks. Na terenie folwarku znajdowały się 4 budynki. Do dziś przetrwał tylko jeden. Murowany. Wzniesiony głównie z darniowej rudy żelaza. Na zdjęciach lotniczych, a właściwie satelitarnych widać wyraźnie zarys fundamentów kolejnego budynku, będącego tuż obok. Z wielkości zarysów można sądzić, że prawdopodobnie była to stodoła. Zapewne była drewniana, skoro nie zachowała się do dziś. Sam budynek wskazuje cechy budownictwa olęderskiego, typu niemieckiego, tzw. LANGHOF. Dom mieszkalny i część gospodarcza stanowią jedną bryłę, czworobok, oddzielone od siebie wewnętrzną ścianą.

Spodziewałem się znaleźć reper na budynku. Nie ma. No, być może jest, ale jedna ze ścian jest zasypana ziemią do linii okien. Nie rozgrzebywałem usypiska.

Folwark Wygoda i wejście do części gospodarczej © romulus83

Fw. Wygoda - fragment ściany © romulus83

Fw. Wygoda - w tym miejscu stały zabudowania gospodarcze © romulus83

Sosna nad Wartą © romulus83

A to już w zupełnie innym miejscu. Również nad Wartą. Jakiś kilometr w górę rzeki. Pokręcona sosna :P
Rower:orkan Dane wycieczki: 15.11 km (8.20 km teren), czas: 01:12 h, avg:12.59 km/h, prędkość maks: 20.90 km/h

Niszczeje od kilkudziesięciu lat. Dokładnie nie wiem od ilu. Budynek jest na terenie zalewowym, jakieś 50 metrów od brzegu Warty. Położony co prawda na niewielkim wzniesieniu, ale przy takich stanach wody jak w 1997 roku lub 2010 na pewno jest zalany.
romulus83
- 21:52 poniedziałek, 19 listopada 2012 | linkuj
Wiesz może, od kiedy to tak niszczeje i dlaczego?