Każda ścieżka, nawet najniepozorniejsza, wyprowadza na szeroki świat - A.Fiedlerblog rowerowy

avatar romulus83
Orzechowo

Informacje

baton rowerowy bikestats.pl

Znajomi

wszyscy znajomi(13)

Moje rowery

Wz. 96/13 6736 km
Psi Zaprzęg 108 km
Evado 1.0 2934 km
orkan 1185 km

Szukaj

Wykres roczny

Wykres roczny blog rowerowy romulus83.bikestats.pl

Archiwum

Linki

Coś się dzieje. ;)

Piątek, 24 października 2014 | dodano: 24.10.2014Kategoria Krótkie
Od tygodnia siedzę na L4. Jeszcze trochę tak sobie posiedzę. Więc rowerowa absencja wydłuża się niemiłosiernie.

Pogoda dziś dopisała, więc nie wytrzymałem. Musiałem się ruszyć, przewietrzyć. Poza wieś nie wyjechałem, ale przynajmniej zobaczyłem co się dzieje w okolicy. A dzieje się, i to nie mało. Ruszył długo zapowiadany remont mostu kolejowego w Orzechowie. Remont ma potrwać około 2 lat. M.in. ma powstać druga nitka torowiska, która została zdemontowana ok. 40 lat temu. Jak na razie remont bardziej przypomina destrukcję. ;)

Remont mostu kolejowego na Warcie w Orzechowie
Remont mostu kolejowego na Warcie w Orzechowie © romulus83

Remont mostu kolejowego na Warcie w Orzechowie
Remont mostu kolejowego na Warcie w Orzechowie © romulus83

A jeszcze kilka tygodni temu w/w most wyglądał tak:

Most kolejowy w Orzechowie cz.2
Most kolejowy w Orzechowie cz.2 © romulus83

Z mostu pojechałem na port. Krótka notatka o porcie chodziła za mną od dłuższego czasu, ale ze względu na bliską odległość od domu, konsekwentnie schodziła na plan dalszy.

Port rzeczny w Orzechowie postał w 1881 r. Zaopatrzony był w żuraw do obsługi barek. Ze stacji kolejowej we wsi doprowadzono do basenu portowego bocznicę. Bocznica istnieje do dziś. Ostatnio remontowana była w 1974r. W porcie wyładowywano m.in. węgiel, i drewno dla miejscowego tartaku, który z czasem rozrósł się do sporej wielkości kombinatu przerabiającego drewno, a noszącego dziś zacną nazwę "Sklejka Orzechowo". :) Sam basen portowy, o wymiarach ok. 150x40 metrów,  jest już niemalże pozbawiony wody, odcięty od rzeki wałem przeciwpowodziowym. Nabrzeże od strony bocznicy wyłożono białym granitem. Najciekawszy obiekt portowej infrastruktury mieści się na brzegu Warty. Betonowy fundament, którego przeznaczenia nie znam. Może to jakiś rodzaj pirsu? Jeszcze kilka lat temu, z betonu wystawały metalowe elementy, które zniknęły, za sprawą jakiegoś złomiarza.

Dawny basen portowy
Dawny basen portowy © romulus83

Tory bocznicy portowej bocznicy kolejowej
Tory bocznicy portowej bocznicy kolejowej © romulus83

Portowe tory
Portowe tory © romulus83

Betonowy fundament na brzegu Warty - czyżby rodzaj pirsu?
Betonowy fundament na brzegu Warty - czyżby rodzaj pirsu? © romulus83

Tajemniczy fundament widziany z góry
Tajemniczy fundament widziany z góry © romulus83

Poniżej około stuletnia pocztówka. Na dole, po lewej widoczny basen portowy. A jeszcze niżej, moje szkice robocze tajemniczego fundamentu. Ktoś wie, do czego służył?





Na koniec... chorobowe ma swoje plusy. Człowiek ma wtedy nadmiar czasu. Ja swój nadmiar wykorzystałem szperając po swoim archiwum. Zaczęło się od mitycznej szczeliny jeleniogórskiej, i góry Sobiesz w Piechowicach. A na końcu jakoś tak wyszło, że wyszedłem na pod poznańską fabrykę Focke-Wulfa, w lesie koło Gądek. Trzy, z sześciu obiektów powinny jeszcze istnieć. Na pewno istnieje największa hala, nr. 2. Bez trudu można ją odnaleźć na zdjęciach satelitarnych. Na jej terenie powinien znajdować się kesz OP51F6. To tyle, co do lokalizacji hali. W pobliżu jest jeszcze jeden, godny penetracji obiekt. Ruiny 31 dywizjonu rakietowego, około 1,5 km na północ od miejscowości Czołowo. W lesie. Linki :) 31 Dyw.Rak., opuszczona J.W. koło Czołowa
Rower:Evado 1.0 Dane wycieczki: 8.06 km (4.42 km teren), czas: 00:35 h, avg:13.82 km/h, prędkość maks: 22.20 km/h
Temperatura: HR max: (%) HR avg: (%) Kalorie: (kcal)
Linkuj | Komentuj | Komentarze(5)

K o m e n t a r z e
Zawnioskuj gdzieś o tę DDR, może jeszcze nie jest za późno. ;)

Na razie ten remont wygląda jak przysłowiowa Kupa Kamieni. ;)
mors
- 22:54 wtorek, 28 października 2014 | linkuj
@bobiko: Chętnie. :)

@sebekfireman: Tak wspomina Bobiko, remont mostu, i linii kolejowej łączy się budową VW. Ruch pasażerski miał być pierwotnie przywrócony już w grudniowym rozkładzie jazdy, na trasie Jarocin - Gniezno, ale na obecną chwile plany te przełożono. W tej chwili natężenie ruchu kolejowego na linii jest małe. Tylko ruch towarowy. Ale po powstaniu fabryki VW ruch towarowy zapewne wzrośnie, do tego dojdzie ruch osobowy. A ta linia łączy bezpośrednio naszą część Wlkp. z Dolnym Śląskiem (moja mama pamięta czasy, kiedy dało się pociągiem z Orzechowa dojechać bezpośrednio do Wrocławia). W jak kiepskim stanie jest obecny odcinek mostu. Doniesienia prasowe mówią tylko, że na moście obowiązuje ograniczenie do 30km/h, gdy na pozostałym odcinku wynosi min. 60km/h. Remont przewiduje wzmocnienie przyczółków i filarów, budowę drugiej nitki torowiska, i odmalowanie istniejącej konstrukcji. Szkoda tylko, że nie powstanie przy moście pieszo rowerowa kładka, pozwalająca bezpiecznie przeprawić się na drugi brzeg. :(
romulus83
- 16:01 sobota, 25 października 2014 | linkuj
To słyszałem że mają linię pasażerską uruchomić ponownie (fajnie), tylko po co dwa tory na moście - tam aż takiego ruchu nie ma i nie będzie. Chyba że ten obecny odcinek mostu jest już w kiepskim stanie i potrzeba nowego.
sebekfireman
- 13:07 sobota, 25 października 2014 | linkuj
@sebekfireman: tak, z okazji budowy VW mają przywrócic połącznia z dolną częśćią Wlkp, które kiedyś funkcjonowały. Ogólnie cała linia PGN - PJA albo była niedawno albo jest teraz odrestaurowana.

@romulus: kiedys musimy sie zgadać i pokazać ów miejsca za Orzechowem. Ze swojej strony popytam moich rodziców i resztę rodziny, która w tych okolicach mieszka. Może coświęcej bedzie ;)

Zdrówka.
bobiko
- 12:24 sobota, 25 października 2014 | linkuj
Tam faktycznie mają zamiar drugą linię kolejową budować? Czyżby zamierzali przywrócić tą linię do życia?
sebekfireman
- 08:26 sobota, 25 października 2014 | linkuj
Komentować mogą tylko zalogowani. Zaloguj się · Zarejestruj się!