Biskupin - Wenecja.

Czwartek, 26 czerwca 2014 | dodano: 27.06.2014Kategoria Wyprawy
Od jakiegoś czasu myślałem o wykręceniu drugiej dwusetki w tym roku. Czerwiec do takich dystansów nadaje się idealnie, ze względu na długie dni. W środę wieczorem wybór padł na Biskupin. O 5 rano wyjazd. Z Miłosławia krajową 15 do Wrześni. Myślałem, że o tej porze ruch będzie trochę mniejszy, ale nie było tak źle. Z Wrześni znaną już mi trasą do Niechanowa. Dalej przez Nową Wieś Niechanowską i Piaski do Trzemeszna. Cały czas pod wiatr. Nie jest jakiś specjalnie silny, ale w skali dystansu trochę uciążliwy. Z drugiej strony cieszy mnie jazda pod wiatr. Powrót będzie z wiatrem, czyli lżejszy. :)

Wdrapałbym się na górę. :)

Dostrzegalnia p.poż. w Piaskach
Dostrzegalnia p.poż. w Piaskach © romulus83

W Rudkach kolo sklepu dłuższa przerwa na posiłek i odpoczynek. Po drodze dostrzegam drobne mankamenty mapy Szlaku Piastowskiego. Nie ma zaznaczonych przydrożnych krzyży, i znakowanych szlaków, pieszych i rowerowych. Szkoda, bo zawsze służą mi za punkty orientacyjne. Dalej przez Jastrzębowo i Gościeszyn docieram do Ryszewka, gdzie odbijam polną droga na Grochowiska Szlacheckie.

Na szlaku
Na szlaku © romulus83

Kościół stoi w otoczeniu okazałych, pomnikowych lip. :)

Kościół w Ryszewku z 1727r
Kościół w Ryszewku z 1727r © romulus83

Ruch nie tylko na ziemi. W powietrzu również. W Grochowiskach Szlacheckich przelatuje nade mną helikopter. Podczas powrotu przelatywały jeszcze dwa. W Gnieźnie i we Wrześni. We Wrześni Mi-8 to już totalnie nisko leciał.

W powietrzu również panuje ruch :)
W powietrzu również panuje ruch :) © romulus83

XVIII w. dwór w Marcinkowie Górnym
XVIII w. dwór w Grochowiskach Szlacheckich © romulus83

Pomnik Leszka Białego w Marcinkowie Górnym
Pomnik Leszka Białego w Marcinkowie Górnym © romulus83

Powoli zbliżam się do celu. Pałuki witają mnie ciągłymi zjazdami i podjazdami. Fajna, malownicza pagórkowata kraina. W końcu docieram do Biskupina. Chwila odpoczynku, na niby obiad pod rezerwatem archeologicznym. Przy okazji obmyślam powrót. Wybrałem dwa kierunki. Mogileńsko - Trzemeszański, i Rogowsko - Gnieźnieński. Który ostatecznie wybiorę, to będzie zależało od zapasów czasowych. Tymczasem ruszyłem na szwędaczkę, po rezerwacie. Poprzednio miałem okazję tu być 20 lat temu. :)

Pałuckie krajobrazy
Pałuckie krajobrazy © romulus83

Rekonstrukcja osady w Biskupinie
Rekonstrukcja osady w Biskupinie © romulus83

Popływalbym ;)
Popływalbym ;) © romulus83

Zagroda Wisza, to jedyny zachowany obiekt ze scenografii pobudowanej na potrzeby kręcenia filmu "Stara baśń - kiedy słońce było bogiem". Pozostałe obiekty, gród Popiela i Mysią Wieżę rozebrano.

"Zagroda Wisza" © romulus83

Po opuszczeniu Biskupina ogarniam jeszcze ruiny XIV w. zamku w Wenecji, oraz tamtejszy skansen kolejki wąskotorowej. W zamku sumie niewiele jest do zobaczenia. Teren uatrakcyjnia trochę wystawa machin oblężniczych. Plusem jest to, że na zwiedzanie zamku i skansenu kolejki potrzebny jest tam sam bilet.

Ruiny zamku w Wenecji
Ruiny zamku w Wenecji © romulus83

Wenecja - skansen kolejki wąskotorowej
Wenecja - skansen kolejki wąskotorowej © romulus83

Tuż za obrotnicą wąskotorowy pług śnieżny
Tuż za obrotnicą wąskotorowy pług śnieżny © romulus83

Mógłbym jeszcze ogarnąć Żnin, do którego z Wenecji jest tylko 8 km, ale ze względu na porę (minęła 15), decyduję się na powrót. Najpierw przez Gąsawę, gdzie obieram kierunek na Rogowo. Tuż przed Rogowem drogę zagradza mi wycinka drzew. Robię objazd polną droga przez Łaziska. Z Rogowa, bokami przez Rzym i Kowalewo docieram do szosy Mieleszyn - Gniezno.

Dach kościoła w Rogowie po pożarze z 30 marca br., już prawie wyremontowany.

Kościół Św. Doroty w Rogowie
Kościół Św. Doroty w Rogowie © romulus83

"Wszystkie drogi prowadzą do Rzymu" :) © romulus83

Archikatedra gnieźnieńska
Archikatedra gnieźnieńska © romulus83

W Gnieźnie trochę kombinuję jak najlepiej wydostać się z miasta. Wyjechałem drogą prowadzącą do Słupcy. W Żelazkowie odbiłem na Gurówko, żeby nieznanymi mi jeszcze drogami dotrzeć do Wrześni. W Gurówku źle odbijam, niewłaściwie oceniając swoje położenie i  robię rundkę po Celimowie (kolejna wada tej mapy, nie wszystkie drogi gruntowe są zaznaczone). Ostatecznie wyjeżdżam na DK 15. W Żydowie w lewo i znów Celimowo! Nie ogarniam rozrzutu tej miejscowości. Potem idzie już dobrze. Przez Grotkowo, Jarząbkowo i Sobiesiernie dojeżdżam do Wrześni. Z Wrześni przez Kacznowo, Biechowo i Miłosław do domu, w którym jestem tuż po 21. Czuję lekki niedosyt. Zabrakło tylko 8 km do nowego rekordu. :)

Rower:Evado 1.0 Dane wycieczki: 218.14 km (9.11 km teren), czas: 11:09 h, avg:19.56 km/h, prędkość maks: 34.40 km/h

Ale zaszalałeś! Ja w tym roku w Biskupinie jeszcze nie byłem - muszę się tam wybrać. Hehe - Cielimowo jest faktycznie ciężko ogarnąć :P
Jadąc do Biskupina mogłeś wybrać trasę przez Gąsawkę - biegnie tam super asfalt przez przyjemny las z jeziorkami, a na końcu jest urocza Dolina Rzeki Gąsawki, albo przez Lasy Królewskie wzdłuż Wełny, ale w tym drugim przypadku jest trochę więcej terenu - momentami ciężkiego - piachy.