Karkonosze - wodospady i kamienie (cz1/5)

Poniedziałek, 16 czerwca 2014 | dodano: 21.06.2014Kategoria Wyprawy, Góry
Poniedziałek, dzień wyjazdu. Rano o 4:40 wyjazd do Solca, na pociąg do Poznania. W Poznaniu przesiadka do "Kamieńczyka", i ruszam do Szklarskiej Poręby. W pociągu tłok. Co stację ktoś wsiada, ktoś wysiada. Jedzie kilka wycieczek szkolnych. W zasadzie tłoczno jest do Wałbrzycha. Potem robi się luźniej. Od Jeleniej Góry cały przedział zostaje do mojej dyspozycji. Przed 14:00 wysiadam na stacji Szklarska Poręba Górna. Dojazd na kwaterę, zagospodarowanie się, i około 15:00 ruszam w miasto, najpierw na jakiś obiad, a potem w teren.
Śnieżne kotły - widok z kwatery
Śnieżne kotły - widok z kwatery © romulus83

W górach pochmurno, czasami wychodzi słońce. Na szczęście jest w miarę ciepło 17-18 st., i nie pada. Po obiedzie zapoznaję się wstępnie z centrum miasta, do którego mam 2 km z kwatery. Kwaterę natomiast, mam przy wylocie na Jelenią Górę. Jakieś 100-150 m od krajowej trójki. Cisza i spokój jak na wsi. Naokoło las. Nawet sarny spotykałem rankami i wieczorami. :)

Pomnik Ducha Gór w Szklarskiej Porębie
Pomnik Ducha Gór w Szklarskiej Porębie © romulus83

Po wstępnym rozpoznaniu miasta ruszam w kierunku pierwszego celu - Wodospad Kamieńczyka. Po drodze mijam Krucze Skały.

Krucze Skały
Krucze Skały © romulus83

Do wodospadu kieruję się tak, jak prowadzą mnie wszelkiej maści drogowskazy i banery. Założyłem, że dostanę się tam czerwonym szlakiem pieszym. W sumie wszystko szło dobrze do Rozdroża pod Kamieńczykiem. Wyłożony kamieniami szlak na tyle utrudniał dalszą jazdę, że dalej musiałem prowadzić rower. To nie były kocie łby, jakie znam z wielkopolskich dróżek. Kamienie sprawiały wrażenie ułożonych na sztorc. W sumie dałem ciała, mogłem jechać trochę dalej, w kierunku Jakuszyc, i odbić w lewo koło Owczego Potoku. Podobno tam jest ładna szutrówka.

Wąwóz tuż przy wodospadzie Kamieńczyka
Wąwóz tuż przy wodospadzie Kamieńczyka © romulus83

Wodospad Kamieńczyka
Wodospad Kamieńczyka © romulus83

Wąwóz i wodospad, jako jedyny zwiedzam w kasku rowerowym. ;) Inni zwiedzający mają kaski, które dostali przy zakupie biletów. Spod wodospadu schodzę z rowerem w dół. Na rozdrożu odbijam w prawo i jadę fajną szeroką szutrówką na zboczu Szrenicy, aż do granicy Karkonoskiego PN. Na terenie parku obowiązuje zakaz jazdy rowerem. Głównie po to, by nie porozjeżdżać pieszych. Zawracam, zjazd w dół. Na zakrętach trochę zarzuca przy hamowaniu. Jazda w górach jest dla mnie czymś nowym. Późnym popołudniem niewielu pieszych się kręci na szlakach na szczęście. Dróżka, którą jadę, częściowo jest szlakiem rowerowym. Przed rozdrożem skręcam w prawo, na czarny szlak. Dochodzi 18:00, a trzeba jeszcze zrobić zakupy, i odwiedzić Wodospad Szklarki.

Miejscami drogi były trudne
Miejscami drogi były trudne © romulus83

Jedna z wielu formacji skalnych, jakie napotykałem
Jedna z wielu formacji skalnych, jakie napotykałem © romulus83

W wielu miejscach szlaki rowerowe i piesze tak wyglądały
W wielu miejscach szlaki rowerowe i piesze tak wyglądały © romulus83

Tu dało się jeszcze zjechać, ale były miejsca, gdzie lepiej było przeprowadzić rower kilkanaście metrów. Wpadłem do miasta, zatrzymałem się koło muzeum minerologicznego, by sprawdzić godziny otwarcia, i ruszyłem dalej. Szybkie zakupy w biedronce, i z zakupami, kolejnym szlakiem do drugiego wodospadu.

Szklarka
Szklarka © romulus83

Ostanie kilkaset metrów przed wodospadem, to jazda wzdłuż rzeki. Miejscami wolny od kamieni fragment ścieżki biegł tuż przy skarpie, na dnie której leżały omywane wodą kamienie. Nad Wartą, czasem jeżdżę takimi ścieżkami, tuż nad lustrem wody. Ale u siebie, "na dole", jestem na płaskim, więc co najwyżej grozi mi kąpiel. Tu miałem zjazd, i kamienie, więc znów kawałek prowadzenia, tak dla własnego bezpieczeństwa.

Wodospad Szklarki
Wodospad Szklarki © romulus83

Skała z twarzą :)
Skała z twarzą :) © romulus83

Karkonoski Mount Rushmore, wyrzeźbiony przez matkę naturę. :) Od wodospadu ruszam w kierunku krajowej trójki, która jest kilkaset metrów dalej. Potem jeszcze z kilometr i byłem na kwaterze.
Rower:Evado 1.0 Dane wycieczki: 40.21 km (14.67 km teren), czas: 03:36 h, avg:11.17 km/h, prędkość maks: 49.60 km/h

W dzień nie bywałem na kwaterze, więc nie wiem jak było. Możliwe, że pagórek, na którym miałem kwaterę działał, niczym naturalny ekran dźwiękochłonny?
romulus83
- 21:03 środa, 25 czerwca 2014 | linkuj
Nowy rower, nowe tereny, fajna niespodzianka i urozmaicenie.
PS. 100-150m od krajowej trójki to cisza i spokój?
Ja mam 850 m do krajowej dwunastki, a i to mi przeszkadza. ;D
mors
- 18:40 środa, 25 czerwca 2014 | linkuj
Dzięki panowie. :)

@Marcin - miałem w plamach jednodniowy wypad do Czech, ale na miejscu zweryfikowałem plany, i w efekcie wpadłem tylko z wizytą do Harachova. Zauważyłem, że sporo miejscowych jechało z rowerami na dachu na czeską stronę. O Izery zahaczyłem. Jeździ się znacznie lepiej, ale im bliżej Szklarskiej, tym więcej kamieni na drodze się pojawia.

@Sebastian - rąbka tajemnicy uchyliłem, a nawet jest zapowiedź fotograficzna w relacji, z drugiego dnia. ;)
romulus83
- 22:46 sobota, 21 czerwca 2014 | linkuj
Oooo jak fajnie! Też odwiedziłeś Karkonosze :) Z niecierpliwością będę czekał na fotorelację z kolejnych dni bo jestem ciekaw gdzie pojeździłeś :)
sebekfireman
- 18:48 sobota, 21 czerwca 2014 | linkuj
Ciekawa fotorelacja i czekam na kolejne dni. Z tego co zauważyłem będąc w Sudetach to najbardziej przystepne do jazdy rowerem są szlaki rowerowe po czeskiej stronie - przeważnie ładny szuterek, w dodatku sporo rowerzystów, choć w Izerach to nawet po naszej stronie jeździ się dobrze :)