Żerkowsko - Czeszewska Ósemka

Niedziela, 4 maja 2014 | dodano: 04.05.2014Kategoria Miejsca różne i podróżne.
W końcu postanowiłem objechać Żerkowsko - Czeszewska Ósemkę. W zasadzie jest to połączenie dwóch szlaków rowerowych: czarnego Miłosław - Żerków, i czerwonego Żerków - Miłosław, które krzyżują się w Czeszewie, koło kościoła. Przebieg trasy dyktował wiatr, więc jej przebieg, wyszedł trochę dziwnie, ale w całości zgodnie z oznakowaniem. Po prostu dłuższe odcinki na otwartym terenie wolałem pokonywać z wiatrem.

Poobiednie leżakowanie nieco mi się wydłużyło, więc gdy ruszałem, wcale nie byłem pewien, czy zrobię dziś ósemkę, więc w planie awaryjnym były Pyzderskie rejony. Zacząłem w połowie długości czarnego szlaku. Ruszyłem o 13:30, do Nowej Wsi Podgórnej na prom. Jadę mając pełną świadomość, że przeprawa czynna jest w niedziele do 14-stej, a ja mam do pokonania 10 km. Zdążyłem na styk, w ostatniej chwili. Głównie uratowało mnie to, że na ostatni kurs czekała osobówka. Gdybym był sam, przewoźnik pewnie nie zrobiłby kursu z samym rowerzystą.

Kościół w Pogożelicy
Kościół w Pogożelicy © romulus83

W drodze do Śmiełowa...

Tu była tablica upamiętniająca pobyt A. Mickiewicza w Śmiełowie
Tu była tablica upamiętniająca pobyt A. Mickiewicza w Śmiełowie © romulus83

Pozostał tylko kamień. Tablica zniknęła jakieś 3 lata temu.

Pałac w Śmiełowie. - Muzeum A. Mickiewicza
Pałac w Śmiełowie. - Muzeum A. Mickiewicza © romulus83

Pałac w Śmiełowie
Pałac w Śmiełowie © romulus83

Park sobie odpuszczam. Znam go na pamięć. Za Śmiełowem szlak odbija na Brzostków, omijając punt widokowy koło Żerkowa. Ja naturalnie ominąć go nie mogłem.

Na punkcie widokowym koło Żerkowa
Na punkcie widokowym koło Żerkowa © romulus83

Trochę pochmurno, i widoczność nie najlepsza. Jednak ludzie odwiedzający to miejsce przewijali się jak w super markecie. Wiadomo, niedzielne popołudnie. W środku tygodnia, przy ładnej pogodzie trudniej spotkać kogoś podziwiającego widoki. Kilka minut po zrobieniu zdjęcia nad Pyzdrami wyszło słońce. Ale na tle chmur doskonale dziś było widać dymy z elektrowni Adamów.

Z lewej strony wieży widoczny dym z elektrowni Adamów pod Koninem
Z lewej strony wieży widoczny dym z elektrowni Adamów pod Koninem © romulus83

Potem już tylko spokojny zjazd z górki. Brzostków, Raszewy i Żerków, gdzie na rynku kończy się szlak czarny i zaczyna czerwony.

Zabytkowa barokowa brama w Żerkowie
Zabytkowa barokowa brama w Żerkowie © romulus83

Za Żerkowem mam jakieś 4 km wmordewindu. Daje po łapach, a ja założyłem tylko polar, będąc pewny, że do tego czasu już dawno się zgrzeję. Do Żerkowa miałem wiatr w plecy, lub boczny, ale generalnie byłem osłonięty lasami i zabudowaniami.

Gospodarstwo Agroturystyczne Lutynia
Gospodarstwo Agroturystyczne Lutynia © romulus83

Do promu w Dębnie docieram kilka minut po jego zamknięciu. Nie spieszyłem się specjalnie, i tak mam most kolejowy pod bokiem. W Orzechowie koło basenu odbijam na chwilę do domu, zmienić polar na kurtkę. Wracam w okolice basenu, i wzdłuż wału, czerwonym szlakiem wjeżdżam do Czeszewa. Odbijam na Orzechowo, ponownie na czarny szlak, a potem zgodnie z jego przebiegiem w las.

Czarny szlak pomiędzy Orzechowem i Winna Górą
Czarny szlak pomiędzy Orzechowem i Winna Górą © romulus83

Docieram do Winnej Góry. Odpuszczam sobie dobrze znany na BS pałac gen. Dąbrowskiego, i od razu kieruję się na Miłosław. W Miłosławiu, kolo dworca pkp kończy się szlak czarny, i zaczyna czerwony. Dojeżdżam do Bażanciarni, i tu wjeżdżam po raz pierwszy na nieznane sonie ścieżki przy stawach hodowlanych.

Bażantarnia - zameczk myśliwski
Bażantarnia - zameczk myśliwski © romulus83

Jadę na czuja. Skręcam między stawami na groblę. O jedną groble za wcześnie. ;) Za stawami już dobrze mi znana trasa Rudki, Chrustowo, Mikuszewo, Czeszewo. Po drodze zaczynam odczuwać skutki poznańskiego ringu, albo braku amortyzacji w rowerze. Albo jedno i drugie. :)

Niepotrzebny wandalizm
Niepotrzebny wandalizm © romulus83

Pałac w Mikuszewie
Pałac w Mikuszewie © romulus83

Rower:Wz. 96/13 Dane wycieczki: 77.73 km (20.81 km teren), czas: 04:15 h, avg:18.29 km/h, prędkość maks: 44.50 km/h

Zapoznałem się z piwnym motywem Morsa. :) Gdybyś się kiedyś skusił, polecam Fortuna Czarne. W smaku podobna do pepsi/coli, i mimo dedykowanych 6 % nie kopie. Przynajmniej mnie, (ale ja to w kategorii mały piwożłop się mieszczę. ;p)
romulus83
- 09:20 czwartek, 8 maja 2014 | linkuj
Całkiem ładne motywy. A ten Miłosław to chyba najpopularniejsze piwo regionalne, jest w sklepach nawet wtedy, gdy nie ma innych regionalnych (nigdy wcześniej za piwami się nie oglądałem, dopiero ostatnio musiałem ;) ).